Astăzi, la propunerea consilierilor locali PSD, a avut loc o întâlnire între primarul Mihai Polițeanu și consilierii locali pentru a discuta proiectul privind achiziția a 20 de tramvaie noi prin împrumut bancar.
După prezentarea făcută de edil, consilierul local PSD, Robert Vîscan, a intervenit și a explicat de ce, în opinia sa și a grupului PSD, proiectul nu este fezabil în forma actuală.
„Tramvaiul este cel mai scump mijloc de transport public. Costurile de operare sunt uriașe: aproximativ 27 de lei pe kilometru, în condițiile în care troleibuzul are un cost de 17 lei/km, iar autobuzul doar 13 lei/km. Diferența este uriașă și nu poate fi ignorată”, a precizat Vîscan.
Consilierul a atras atenția și asupra unor cheltuieli suplimentare inevitabile: „Tramvaiele propuse sunt mai lungi decât cele actuale, ceea ce înseamnă că trebuie modificate stațiile. Aceasta presupune lucrări de amploare și, implicit, costuri suplimentare. De unde vor fi asigurate aceste fonduri? Nu există un plan clar în acest sens.”
Vîscan a mai reamintit că liniile de tramvai au fost modernizate în urmă cu mai puțin de 15 ani, iar în alte orașe din România s-a renunțat complet la tramvai, tocmai din cauza nefezabilității acestui tip de transport. „În momentul de față, doar cinci municipii din țară mai folosesc tramvaiul, în timp ce altele au renunțat definitiv la el. Nu putem ignora aceste realități.”
Un alt motiv de îngrijorare, potrivit consilierului, îl reprezintă creșterea prețului la energia electrică: „Tarifele aproape s-au dublat și este foarte posibil să continue să crească. Asta va însemna costuri și mai mari pentru Ploiești.”
În final, Robert Vîscan a subliniat că discuția nu este despre dorința de modernizare, ci despre responsabilitate financiară: „Vorbim despre un credit pe 25 de ani. Este esențial să analizăm toate aspectele, mai ales pe cele financiare, înainte de a angaja Ploieștiul într-o asemenea datorie.”
Declarațiile primarului Mihai Polițeanu
În cadrul aceleiași întâlniri, primarul Mihai Polițeanu a replicat la argumentele consilierilor PSD. Acesta a afirmat că, din punctul său de vedere, ar costa mai mult să fie desființat complet sistemul de tramvaie și calea de rulare decât să fie continuată investiția prin achiziția unor tramvaie noi.
Edilul a admis că, dacă ar fi să comparăm strict costurile dintre tramvaie și troleibuze, varianta troleibuzelor ar putea fi mai ieftină. „Totuși, Ploieștiul are deja calea de rulare modernizată pentru tramvaie, iar acesta este punctul de plecare firesc pentru discuțiile noastre”, a subliniat Polițeanu.
În plus, primarul a explicat că starea tehnică și vechimea tramvaielor actuale reprezintă unul dintre motivele pentru care numărul de călători a scăzut în ultimii ani.
La rândul său, consilierul local PSD, Robert Vîscan, a subliniat că principala preocupare a aleșilor locali trebuie să fie evitarea împovărării bugetului orașului prin credite pe termen lung.
„Noi, consilierii, nu vrem să îndatorăm Ploieștiul pentru următorii 25 de ani. Până acum, administrațiile locale au făcut eforturi mari pentru ca orașul să nu depindă de credite bancare, ci să beneficieze în primul rând de fonduri guvernamentale și europene. La preluarea mandatului de către Mihai Polițeanu, Ploieștiul avea un grad de îndatorare de doar 7%, comparativ cu 27% în mandatul anterior. Este o diferență enormă și o dovadă că se pot gestiona lucrurile fără a lăsa datorii uriașe în spatele ploieștenilor”, a declarat Robert Vîscan.
Consilierul PSD a insistat că responsabilitatea financiară trebuie să primeze în fața proiectelor derulate prin împrumuturi la bănci pe 25 de ani.
Consilierul Gheorghe Sîrbu a revenit asupra subiectului costurilor și a atras atenția că tramvaiul reprezintă, la acest moment, cea mai scumpă variantă de transport în comun pentru Ploiești:
„Primăria plătește astăzi din bugetul local aproximativ 120 de milioane de lei pentru circulația tramvaielor, în timp ce pentru autobuze cheltuielile sunt de doar 50 de milioane de lei. Diferența este uriașă și arată cât de dezechilibrat este acest sistem.”
Consilierul local Paul Palaș a intervenit pentru a lămuri acuzațiile lansate de primar, potrivit cărora consilierii PSD sau PSD-PNL-USR ar bloca dezvoltarea orașului.
În replică, acesta a prezentat o serie de proiecte importante votate de consilieri, multe inițiate chiar de primar, care au vizat modernizarea și reabilitarea școlilor, re-eșalonarea datoriilor către Termo Ploiești, alocarea de fonduri din bugetul local pentru achiziția de gaze naturale, evitând astfel o criză majoră, dar și lucrări de infrastructură rutieră.
Paul Palas a subliniat că respingerea introducerii pe ordinea de zi a proiectului tramvaielor nu are legătură cu lipsa de interes pentru dezvoltarea Ploieștiului, ci cu absența unor discuții clare și detaliate privind oportunitatea, costurile și impactul acestui credit pe 25 de ani.
Consilierii au solicitat în mod repetat dezbateri tehnice înainte de ședințele de consiliu, însă s-au lovit de refuzuri, ceea ce a determinat decizia de a nu promova proiectul în forma actuală.
Prezent în sală a fost și Gerard Georgescu, ploieștean fără funcție politică sau administrativă.
Acesta i-a reproșat primarului faptul că pune doar presiune, fără să existe dialog real și fără transparență în ceea ce privește proiectul achiziției tramvaielor. Au fost ridicate probleme legate de situația de la TCE și de faptul că primarul a preferat să aducă experți din București pentru discuții, în loc ca acestea să fie purtate deschis, la Ploiești, cu toți cei implicați.
Gerard Georgescu a atras atenția asupra riscului ca banii dintr-un astfel de credit să fie deturnați pe viitor către alte cheltuieli, dând drept exemplu spectacolele organizate în această vară pe bulevard, și a criticat lipsa unei garanții clare privind destinația sumelor.
De asemenea, acesta a subliniat că perioada de grație de 5 ani pentru credit, prezentată de primar ca un avantaj, în realitate înseamnă amânarea datoriei către generațiile următoare – o povară care ar putea fi plătită de copii, nu de actuala administrație.
În continuare, ploieșteanul Eugen Cristescu a prezentat date oficiale obținute în baza Legii 544 privind accesul la informațiile publice, potrivit cărora gradul de îndatorare al municipiului este de 13%.
În acel moment, primarul a intrat în contradicție cu acesta, l-a numit „mincinos” și, iritat de discuții, s-a ridicat și a părăsit sala. Înainte ca edilul să plece, consilierul AUR Alexandru Săraru i-a cerut să rămână, subliniind că nu este normal ca primarul să abandoneze ședința de fiecare dată când discuțiile devin incomode. Cu toate acestea, primarul nu a revenit la dezbatere, lăsând ședința să continue fără prezența sa.
preluare phonline.ro