Omul de afaceri Iulian Nica a deschis în 2014 magazinul La Cocoş din Ploieşti şi a ajuns la afaceri de 54 mil. euro anul trecut, în urcare cu 38% faţă de 2018. Mai mult, pentru acest an este estimată o nouă creştere, la 60 mil. euro.
♦ Magazinul La Cocoş a fost deschis în urmă cu şase ani în oraşul Ploieşti ♦ În apropiere se află un hipermarket Kaufland şi un supermarket Mega Image ♦ La Cocoş este un business poziţionat pe segmentul preţurilor mici, iar magazinele deşi au suprafaţă mare, au puţine articole la raft.
Omul de afaceri Iulian Nica a deschis în 2014 magazinul La Cocoş din Ploieşti şi a ajuns la afaceri de 54 mil. euro anul trecut, în urcare cu 38% faţă de 2018. Mai mult, pentru acest an este estimată o nouă creştere, la 60 mil. euro.
Ţinând cont că magazinul are 4.500 mp, rezultă că vânzarea per metru pătrat este de circa 12.000 de euro, printre cele mai mari din România, conform calculelor şi estimărilor ZF.
Cele mai bune magazine de retail din România ca vânzări sunt, conform ultimelor date ZF, hipermarketurile Carrefour Băneasa, Auchan Titan şi Cora Lujerului, fiecare cu afaceri de peste 100 mil. euro anual. Totuşi, acestea au suprafeţe duble sau chiar de aproape trei ori mai mari decât La Cocoş.
„La Cocoş este o afacere antreprenorială, magazinul fiind deschis de Iulian Nica în 2014. Iniţial, acesta măsura 400 mp şi vindea produse de import din Marea Britanie. De altfel, a avut şi un magazin online lapreţuridecriza.ro unde vindea aceleaşi articole“, spune Florin Cislariu, managerul magazinului La Cocoş ce se va deschide în curând în Bucureşti.
De-a lungul anilor, magazinul s-a extins în acelaşi loc, dat fiind că era amplasat într-o hală mare şi avea spaţiu de manevră. Astfel, a ajuns la 1.000 mp, apoi şi-a dublat suprafaţa, a ajuns ulterior la 3.000 mp şi acum la 4.500 mp, maximul ce poate fi ocupat, conform executivului român.
„Magazinul s-a extins constant în acelaşi loc, fiind amplasat într-o hală mare din Ploieşti. Am pornit de la un supermarket şi am ajuns la o suprafaţă de hipermarket. Acum ne oprim aici pentru că nu mai avem spaţiu de extindere“, adaugă Florin Cislariu.
El s-a alăturat businessului recent, după ce anterior a lucrat şapte ani pentru francezii de la Carrefour, ultima poziţie fiind cea de director operaţional pentru magazinele Supeco, active pe segmentul de discount.
„Pe Iulian Nica eu îl cunosc de mulţi ani, de când activa anterior în distribuţia de bere. Acum îşi concentrează atenţia pe retail.
M-am alăturat businessului pentru că mi-a plăcut atât conceptul, cât şi cum a evoluat magazinul – de la suprafaţă la sortimentaţie.“
Magazinul La Cocoş din Ploieşti are 9.000 de articole la raft (SKU-uri), mult mai puţine ca un hipermarket care ajunge şi la 50.000-60.000 de bunuri. Ca suprafaţă însă, există hipermarketuri ce încep la 4.000 mp şi merg la peste 10.000 mp. „La Cocoş a început ca un business ce avea la raft în special produse de import din Anglia, însă acum are majoritar furnizori români. În Ploieşti focusul nostru ca sortimentaţie e pe zona de bunuri alimentare, însă tocmai pentru că există cerere pentru produse de îngrijire personală şi a locuinţei ne extindem în Bucureşti cu un magazin mai mare.“
Sub brandul La Cocoş se va deschide un nou magazin în locul hipermarketului Carrefour din zona Vitantis. Acesta din urmă a fost închis acum doi ani şi jumătate.
„Am închiriat tot parterul, însă vom deschide iniţial în octombrie doar pe suprafaţa ocupată de Carrefour. Apoi, în decurs de un an vom acoperi toţi cei 15.000 mp cu un super magazin. Eu m-am alăturat businessului tocmai pentru a dezvolta noi concepte.“
Florin Cislariu explică faptul că businessul La Cocoş are focus pe preţ, motiv pentru care lucrează cu volume mari de vânzări şi marje mici, de 7-8%, costurile fiind atent ţinute sub control. Astfel, la raft sunt prezente produse cu rulaj mare, vârfuri de gamă.
„Ne uităm la businessurile de afară pentru inspiraţie. Spre exemplu, Costco (un gigant american cu afaceri de aproape 100 mld. dolari anual – n.red.), are magazine de 15.000 mp cu doar 4.000 de articole la raft. Noi suntem undeva între supermarket şi hipermarket ca suprafaţă în Ploieşti, dar focusul e pe preţ.“
Executivul spune că în Ploieşti piaţa de retail e saturată, toţi marii jucători fiind prezenţi aici. Spre exemplu la 200 de metri de La Cocoş e un hipermarket Kaufland, iar la 100 de metri e un supermarket Mega Image.
„Ca suprafaţă de retail per capita, Ploeiştiul stă mai bine ca Bucureştiul.“ Antreprenorul Iulian Nica este orginar din Ploieşti, însă businessul din distribuţia de bere l-a avut în Buzău. Apoi s-a mutat iar la Ploieşti unde a deschis magazinul La Cocoş. Acum el face primii paşi spre Bucureşti cu magazinul din Vitantis.
„Avem planuri pentru 4-5 magazine în Bucureşti, momentan de altfel purtăm discuţii pentru două spaţii. Totuşi, le luăm pe rând şi aşteptăm să vedem cum merge magazinul din Vitantis înainte de a lua decizii.“
Şi cu noile magazine retailerul va merge pe suprafeţe mari, de 10.000-15.000 mp. Decizia vine în contextul în care magazinele mari de tip hipermarket au pierdut teren în ultimii ani în faţa celor de proximitate şi a discounterilor clasici care au magazine de 1.000-2.000 mp.
„Noi credem că există loc de dezvoltare. Segmentul de discount pe care activăm noi – chiar dacă pe suprafaţă mare – nu e acoperit. La hipermarketuri oamenii merg pentru sortimentaţie, la magazinele de proximitate pentru convenienţă, iar discounteri pentru preţ. Noi avem focus pe preţ şi o să ţinem sortimentaţia la sub 15.000 de sku-uri.“
Firma Supermarket la Cocos SRL, care operează businessul, a avut anul trecut afaceri de 255 mil. lei (circa 54 mil. euro) cu 218 salariaţi. Profitul a fost de 8 mil. lei, plus 38%.
„Pentru 2020 estimăm afaceri de 60 mil. euro la magazinul din Ploieşti“, conchide executivul.