Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 21 din 15 aprilie 2004 (actualizată) privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă în vigoare, trecerea de la Starea de Urgență la Starea de Alertă se va face astfel:
ART. 20 Comitetul naţional are următoarele atribuţii principale:
c) declară, cu acordul primului-ministru, Starea de Alertă la nivel naţional sau la nivelul mai multor judeţe, coordonează gestionarea situaţiilor de urgenţă şi declară încetarea Stării de Alertă;
Astfel, declarația este aprobată de premier. Nu va fi un decret prezidențial, supus aprobării Parlamentului, nu va fi o Lege adoptată de Parlament, nu va fi Ordonanță de Urgență a Guvernului sau Hotărâre de Guvern adoptate de Guvern.
Prin urmare, nefiind Lege sau Ordonanță de Urgență a Guvernului, declarația nu poate fi contestată la Curtea Constituțională. Nefiind Hotărâre de Guvern sau al act administrativ, nu poate fi atacată în contencios administrativ. Neputând fi atacată nicicum, declarația privind instaurarea Stării de Alertă poate stabili orice măsură, obligație sau interdicție, indiferent de proporționalitatea acesteia.
Astfel, Comitetul Național pentru Situații de Urgență va fi condus, în calitate de președinte, de vice-premierul în funcție, Raluca Turcan, care va avea atribuții să declare, cu acordul primului-ministru, starea de alerta la nivel naţional sau la nivelul mai multor judeţe, să coordoneze gestionarea situaţiilor de urgenţă şi să declare încetarea Stării de Alertă.