Cărțile poștale din urmă cu o sută de ani, care au, în prim plan, imaginea Gării Sinaia, panoramează un peisaj încă de actualitate.
Aparatele de fotografiat de la începutul secolului trecut au surprins gara, și, deasupra ei, în terase, hotelul Caraiman, hotelul Palace, câteva vile de piatră și – în funcție de unghiul din care a fost realizată vederea – Cazinoul și Mănăstirea Sinaia.
La cei patru-cinci stâlpi arhitecturali ai acestei priveliști, edilii României Mari au adus amendamente infime. Comuniștii, la rândul lor, nu au clintit, în acest perimetru, nici măcar o piatră din loc.
Tot ceea ce statul a făcut, în ultima sută de ani, a fost să birocratizeze frumusețea: fiecare dintre clădirile amintite mai sus a fost declarată monument istoric, iar zona, în sine, zonă patrimonială protejată.
Starea aceasta de venerație față de edificiile ridicate în La Belle Époque românească a ajuns, anul trecut, la final.
Primarul orașului Sinaia, Vlad Oprea, a considerat că arhitectura locului are nevoie de un adaos.
O parcare supraetajată!
O clădire cu șapte niveluri, înaltă de 28 de metri, ridicată pe coasta plină de vegetație, pe care, astăzi, șerpuiesc aleile care fac legătura dintre stația CFR și Parcul „Dimitrie Ghica”, principala zonă de recreere a orașului.
Investiția va costa 4,8 de milioane de euro, bani publici, care deja au fost alocați: 4 milioane de euro de la Uniunea Europeană și 0,8 milioane de la bugetul de stat al României.
Construcția – până la această oră, proiectată doar în linii mari – e concepută să adăpostească 300 de automobile.
Paradoxul face ca banii cu care Uniunea Europeană va sprijini lucrările de construire ale acestei parcări să fie decontați printr-o axă de finanțare referitoare la combaterea poluării din orașe.
O parcare cu 300 de locuri, așadar, amenajată în centrul localității, prin distrugeri de vegetație, va diminua noxele din Sinaia!
„Studiul” care a consacrat parcarea drept o investiție în creșterea calității aerului a fost realizat de firma Green Business, proprietatea lui Cristian Samson (42 de ani).
Întrebat de RISE Project cum va putea o parcare, care va invita 300 de mașini în centrul Sinaiei, să contribuie la coborârea nivelului de poluare, Samson a formulat această teorie:
– Turiștii își vor lăsa automobilele în parcare și vor merge să se plimbe prin stațiune cu autobuzul sau pe jos.
Acesta este însă doar un scenariu înnădit din vorbe, aflat la granița imaginației cu realitatea. O ipoteză de care, în parte, râde chiar și studiul tehnic realizat de firma lui Cristian Samson.
Astfel, spune studiul, datorită apariției acestei parcări, numărul pasagerilor din autobuzele din Sinaia va crește cu 327 de persoane pe an!
Iar numărul pietonilor din oraș „se va mări” – urmare a aceleiași investiții – cu 108 persoane pe an!
327 de persoane pe an, adică mai puțin de o persoană pe zi, în autobuzele din Sinaia – datorită parcării.
Și 108 persoane pe an, adică o persoană o dată la trei zile, mergând pe jos, prin Sinaia – în plus față de situația actuală!
Deși par desprinse dintr-un scheci care ar vrea să satirizeze proiectul, cifrele acestea sunt reale.
Ele pot fi citite pe site-ul Primăriei Sinaia, în descrierea oficială a obiectivelor pe care această investiție își propune să le atingă.
Mai multe detalii despre această anchetă, puteți citi pe site-ul www.riseproject.ro