Planul Național de Redresare și Reziliență nu a primit aprecierea autorităților de la Bruxelles. Dimpotrivă. Comisia Europeană a transmis reprezentanților României mai multe observații extrem de critice, pe mai multe componente, de la infrastructură până la educație, potrivit unor documente obținute de HotNews.ro. Cele mai multe critici se referă la faptul că nu sunt justificate costurile, că unele sunt supraestimate, că sunt neconcordanțe între sume, că lipsesc metodologiile de calcul și că au fost furnizate informații neclare legate de proiecte.
Documentul a fost discutat joi la Bruxelles cu reprezentanții Comisiei Europene. Potrivit unor surse apropiate discuțiilor aceasta este o evaluare de etapă, experții europeni cerând detalii ca parte a procesului de evaluare și trimitere de clarificari. Procedura nu este una specială, Ministerul Investițiilor Proiectelor Europene organizând întâlniri între reprezentanții Comisiei și ai ministerelor, iar aceștia din urmă sunt responsabili cu transmiterea clarificărilor, au precizat aceleași surse.
Câteva observații ale Comisiei Europene
Pilonul I Sistemul de management al apei
- Valorile asumate pentru ținte sunt, în general, mai mici decât rezultatul calculelor
Exemplu: Investiția „Extinderea sistemelor de apă și canal în localități aflate în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori”. Media pentru obiectivele 1 și 1 este calculată utilizând valorile de la mare la mic 70% -30%. Nu există nicio justificare pentru această ponderare, care plasează media în partea superioară. Nu există o metodologie sau un punct de referință pentru conexiunea la costul unitar al serviciului atât pentru apă potabilă, cât și pentru canalizare. În absența acestor informații, ambele costuri unitare par ridicate.
La alte investiții se precizează că nu sunt furnizate punctele de referință și metodologia de cost.
Pilonul I – Transportul sustenabil
- Pe anumite proiecte de transport feroviar nu este clar dacă standardele de costuri includ TVA sau nu.
- Nu sunt clare explicațiile furnizate despre modernizarea a 30 de locomotive.
Infrastructura de metrou
- Nu este clar dacă 30 rame electrice de metrou sunt incluse în costul de 600 de milioane de euro solicitate.
Pilonul I – Fondul pentru Valul Renovării
- Nu este clar cum se obține costul total de 1 miliard de euro. Există neconcordanțe între informații
- Justificarea costurilor este insuficientă sau lipsește
- Trebuie furnizate costurile unitare acolo unde este cazul și documentele justificative pentru date comparative
- Trebuie explicată împărțirea costurilor pe investiții
Pilonul VI- România Educată
- Pentru o mai bună urmărire a costurilor, Guvernul trebuie să explice fiecare investiție, nu grupate.
- Numele date diferitelor investiții nu sunt corecte
- Nu sunt indicate studiile în baza cărora au fost determinate costurile. Au fost menționate prețurile pieței preluate din Ordinul Arhitecților din România, dar fără a furniza informații suplimentare.