Dacă un consumator constată o neconformitate în 30 de zile de la livrare, produsul va trebui înlocuit de către comerciant.
Ordonanța care reglementa anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri s-a modificat de ieri, 9 iulie, data la care a intrat în vigoare Legea 205/2023. Noul act normativ aduce un plus de protecție consumatorilor în relația cu vânzătorii.
Concret, consumatorii vor putea beneficia de înlocuirea directă a bunurilor “în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăşi 30 de zile calendaristice”.
Până acum, legislația prevedea ca, atunci când se constata neconformitatea unor produse, în cel mult o lună de zile de la livrare, cumpărătorii putea să opteze pentru repararea produsului sau pentru înlocuirea lui.
În practică însă, comercianții optau, cel puțin în primă fază, pentru repararea produsului. Astfel, de multe ori, înlocuirea unui produs defect este dificilă și de durată.
Motivul apariției acestei modificări este că, în situația în care se constată, în maximum o lună de la livrare, că anumite produse sunt neconforme, se consideră, potrivit inițiatorilor, “ că bunurile aveau deja un viciu la momentul achiziționării, sens în care, consumatorul trebuie să fie protejat prin înlocuirea acestora.
Tocmai de aceea, parlamentarii au decis ca produsele, dacă se strică în termen de 30 de zile de la achiziționare, să fie înlocuite.
Practic, consumatorul are posibilitatea să decidă dacă așteaptă repararea acestuia sau dacă solicită un produs nou similar.
Proiectul de lege a trecut de cele două camere ale Parlamentului, a fost promulgat de președintele Klaus Iohannis, iar apoi a fost publicat în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că din 9 iulie 2023 este în vigoare, iar consumatorii beneficiază de acest avantaj, acela de a primi un produs nou fără a mai fi nevoiți să aștepte săptămâni în șir până când celălalt produs este reparat.